وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 75.90 افغانی
1 یورو 81.80 افغانی
1 درهم 19.7667 افغانی
1 تومان 0.0017 افغانی
1 کلدار 0.2571 افغانی
1 هندی 0.8316 افغانی

روزنامه های کابل

پیام شاروال‌کابل در رابطه به نمایشگاه آثار با شکوه هنری عصر مغولی‌کابل

شهر‌کابل با داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی همواره مورد توجه امپراتوران و دیگر نیرو‌های قدرتمند بوده است. باشنده‌گان این شهر از هر‌لحاظ دارای فرهنگ عالی و مدنیت متعالی بوده اند. زمانی که شهر‌کابل  در زمان تیمورشاه ابدالی به صفت پایتخت برگزیده می‌شود این شهر بیشتر مورد توجه نیرو‌های متخاصم قرار گرفته و لشکر‌کشی‌های بی‌رویه در این شهر رفته رفته سیمای شکوهمند این شهر را به خرابه مبدل کرد. آثار باستانی نیز از این حوادث برحذر نماندند و شماری از آثار گرانبهای باستانی در دهه‌های پسین در اثر درگیری‌های میان خودی از‌ میان برده شد.
کابل با داشتن مکان‌ها و آثار باستانی هنوز هم به صفت یک شهر فرهنگی، باستانی بر تارِک فرهنگ‌مان می‌درخشد.
در میان شاهانی که شدیدا به شهر‌کابل عشق می‌ورزید همانا بابر‌شاه بود که امپراتوری مغولان را بنا نهاد و در گسترش فرهنگ آریایی به سرزمین هند و تداوم حکومتداری در آن سرزمین با فرزندانش هریک: شاه جهان، اورنگ زیب، اکبرشاه و ... نقش برازنده ایفا کردند. بابرشاه در میان این‌همه کشور‌ها را که تسخیر کرده بود و این‌همه مکان‌های زیبا، فقط کابل را بیشتر از همه دوست داشت تا جایی که موقع نزع، به پسرانش وصیت کرد تا او را در باغ اش( باغ بابر کنونی) در کابل به خاک بسپارند که چنین شد.
 بدون شک بازمانده‌های آثار باستانی از میان این‌همه تحولاتی که بر کشور عزیز ما پیش آمد بخشی از افتخارات همه شهروندان پایتخت بوده است و شاروالی‌کابل در هم‌آهنگی با بخش‌های مربوط در راستای حراست از این داشته‌های باستانی همواره تلاش ورزیده است تا ارزش‌های کهن با امکانات امروزی ارتباط داشته باشند.
برگزاری نمایشگاه آثار هنری عصر مغولی‌ها در باغ بابر خود نشان دهنده شکوه این دودمان و حسن نیت رهبری شاروالی‌کابل برای گرامی‌داشت از ارزش‌های هنری، فرهنگی محسوب شده می‌تواند.
مثل همیشه از همه شهریان محترم کابل تمنا‌دارم تا در راستای حراست از ارزش‌های باستانی و فرهنگی این شهر‌دوشادوش مسوولان مربوط همکاری نموده و سیمای باستانی و هنری این شهر را با هنرشان به نمایش بگذارند تا گرد وغبار فراموشی رو پوش همه داشته‌های باستانی مان نشود.