وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

مدیریت آبهای سطح الارضی شهر و تلاش های شاروالی کابل برای بهبود آن

3 ثور 1397


با تطبیق برنامه های ازقبل تعیین شده و طی عملیات های مختلف تنظیفی چون پاک کاری کانال ها و آبروهای سطح شهر، آب های سطحی ناشی از باران های موسمی اخیر، بصورت قابل ملاحظه ای نظر به سال های گذشته مدیریت گردید که باعث رضایت تعداد کثیری از شهروندان ما گردید.
شاروالی کابل به خاطر بهبود مدیریت آبهای سطحی از دو سال بدینسو احداث کانال ها و آبروهای معیاری را در شهر کابل در اولویت کاری خویش قرار داده که از جمله به موارد ذیل می توان اشاره کرد:
1. در سال 1395 کانال بزرگ وزیر آباد را پس از سالها، از گل و لای و زباله ها پاک کاری نموده و در سال 1396 آن را دیزاین و پروسه تدارکاتی آن را به پایه اکمال رسانید و اخیرا کار اعمار ساختمان اساسی آن را آغاز نموده است که قرار است تا ختم سال 1397 به پایه اکمال برسد. با تکمیل اعمار این کانال، آبهای سطحی ناشی از باران های موسمی در نواحی 15،17،11،10، 4 و 2 بشکل اساسی مدیریت می گردد.
2. احداث کانال های وصلی: از فعالیت های مهم دیگری است که اداره انکشاف زون پایتخت آن را طی سال 1396رویدست گرفته و قرار است در سال جاری به پایه اکمال برسند که بدون شک تاثیرات مثبت زیادی را در تخلیه و انتقال آبها در موسم بارندگی خواهد داشت.
3. ساخت آبروهای معیاری: ساخت و ساز آبروهای کناری جاده ها از موارد مهم دیگری است که طی سال 96 و در هنگام احداث و بهسازی جاده ها از سوی شاروالی کابل مورد اجرا قرار گرفت. از جمله تکمیل آبروهای کنار سرک پروان سوم الی پنجصد فامیلی، خشت هوختیف الی گولایی پارک، و سایر سرک های شمال کابل، سرک نساجی – بگرامی، سرک ده خدایداد و غیره را می توان یاد کرد.
علاوه بر فعالیت های فوق، پلان های تدابیری ریاست تنظیف شاروالی کابل به خاطر مهار کردن آب های ناشی از باران های موسمی، قبلاً روی دست بوده و پرسونل و ماشینری این ریاست بیشتر از پیش آماده فعالیت هستند تا از بندش جاده ها، کانال ها و آبروها جلوگیری نمایند که نتیجه آن را در مدیریت و کنترول آبهای سطحی ناشی از باران های اخیر میتوان مثال آورد.
اما ریختن زباله ها در مسیر آبروها از سوی برخی شهروندان یکی از چالش های اساسی فرا راه مدیریت و کنترول درست آب های سطحی در شهر کابل می باشد که همه ساله از سوی بعضی از شهروندان آبروهای مقابل منازل، دکاکین و محلات زیست شان مسدود می گردد.