د کابل د هوا وضعیت

الوتني

د كابل شرعي وختونه

د سهار آذان 5:32 ق-ظ
لمر راختل 6:58 ق-ظ
د ماسپښين آذان 12:30 ب-ظ
د مازديګر آذان 3:20 ب-ظ
د ماښام آذان 5:03 ب-ظ
د ماسختن اَذان 6:20 ب-ظ

د نن ورځي د اسعارو بيه

1 دالر 75.90 افغانی
1 یورو 81.80 افغانی
1 درهم 19.7667 افغانی
1 تومان 0.0017 افغانی
1 کلدار 0.2571 افغانی
1 هندی 0.8316 افغانی

د کابل ورځپاڼی

د علم او جهل منار څخه لیدنه

 

اگر خواستید برای باز دید از منار علم و جهل بروید، به یاد داشته باشید که دروازه ی ورودی ندارد. بایست از دیواری که اطراف این منار شکل گرفته است بپرید. بعد می توانید از این منار دیدن کنید
منار علم و جهل به یادگار خاموشی و پیروزی اغتشاش ملا عبدالله، مشهور به ملای لنگ که در سال ۱۳۰۳ اتفاق افتاده بود، در نوآباد دهمزنگ کابل ساخته شد. در آن زمان ملای لنگ و همکارانش به نفع استعمار، مردم جنوبی را به شورش علیه حکومت اماالله خان (۱۹۱۹- ۱۹۹۲ )تحریک و دعوت نمودند.
این منار در زمان اما الله خان در ۲۳ جوزای ۱۳۰۴خورشیدی در منطقه ی ن آباد دهمزنگ آعمار گردید. از شمال به منطقه ی نو آباد و مکتب دوست محمد خان ، از جنوب به کوه توپ، از شرق به باغ وحش کابل و چوک تاریخی دهمزنگ و از طرف غرب به منطقه ی گذرگاه متصل می باشد.
مسوولین آبادت تارخی میگویند: منار مذکور ی(یادگاری ) میباشد. در حدود ۱۰ فیصد به بازسازی نیاز دارد و فعلآ کدام خطر متوجه این منار نمیباشد.
این منار یک بار در سالهای ۱۳۶۰- ۱۳۶۴ خورشیدی از سوی ریاست آبدات تاریخی ترمیم گردیده بود و تا هنوز دیگر بازسازی در ان صورت نگرفته است.
منار علم و جهل از سنگ مرمر سفید، سمنت، ریگ و سنگ ساخته شده است. این منار بر فراز تپه ی سنگی و کوچک به شکل چهار ضلعی به ارتفاع ۷ متر اعمار گردیده و دارای یک صفحه است که سنگ آن از سنگ های مشابه که برای ساختن قصر چهل ستون گردیده، میباشد. در قسمت بالایی چهارگوشه آن کلمه مبارک الا الا الا...، در قسمت جنوب آن محرابه منبر و امیل گل ( شکل های خاص ) و طرف شمال آن کتیبه ی نام های شهدا حک شده است.
بر روی این منار آثار هنری از قبیل نشان کرچ، کتاب و قلم، خوشه ی گندم، کلاه، آفتاب و ستاره نیز مشاهد می شود. در پای منار مذکور در دل سنگ اسامی شهدای نیز حک گردیده است.
امان الله باشنده ی نو آباد دهمزنگ ۲۳ ساله است. او در این روز ها از رخصتی اش استفاده میکند. امان الله که یک سر باز است، همراه دوستش، جاوید ۲۱ ساله است محصل انجنیری، در پای این منار باهم درد دل میکنند جاوید میگوید که در سایه منار درد دل خوب میچسپد.
در شهر کابل منار های زیادی به خاطر مناسبت های مختلفی ساخته شده است. میتوان از منار نجات وطن، منار عبدالوکیل خان۷ منار استقلال، منار شهید، منار میوند و منار ساعت نام برد.
منار علم و جهل بخاطر پیروزی روشنایی علیه تاریکی ساخته شد. در آن زمان شاید علم روشنایی پیروزی بوده است، اما حالا در عصر ما چنین مینماید که (جهل ) بر (علم ) درین وطن غلبه کرده است