وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

استعمال تنباکو و دخانیات در سه پارک تفریحی شهر کابل ممنوع قرار داده شد

2 سرطان 1397


به مناسبت روز جهانی عاری از استعمال تنباکو تحت شعار تنباکو و امراض قلبی، طی محفلی که به روز چهار شنبه مورخ  30 جوزا سال 1397، در باغ بابرشاه از سوی شاروالی کابل، وزارت صحت عامه و سازمان صحی جهان در افغانستان تجلیل به عمل آمد.
در این محفل پوهنیار مسیح الله محبوب معین خدمات شهری شاروالی کابل، فدا محمد پیکان معین وزارت صحت عامه، خانم سوپرئ نمایندۀ سازمان صحی جهان در افغانستان، انجینیرنیک محمد رییس تفتیش و ارزیابی ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست، شماری از رییسان مرکزی و نواحی شاروالی کابل، ورزشکاران و هنرمندان مدیریت جوانان ریاست خدمات کلتوری شاروالی کابل و ده ها تن از اعضای رسانه های جمعی و فعالان مدنی شرکت ورزیده بودند.
در آغاز، مسیح الله محبوب معین خدمات شهری شاروالی کابل پیرامون برنامه های شاروالی کابل در تامین جامعۀ سالم و در خصوص انفاذ قانون کنترول تنباکو و دخانیات معلومات داده، از استعمال این مواد و تاثیرات منفی آن بالای اجتماع و فرهنگ در سطح شهر کابل وضاحت داده افزود که شاروالی کابل برای رفاه اجتماعی و رشد محیط سازگار، کار بازسازی و بهسازی پارک ها و اماکن تفریحی مختلف را از طریق برنامه های متعدد روی دست دارد که با تسریع و همسویی شهروندان بر این اهداف، شاهد تغییرات مثبتی در روندهای اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود. وی خاطرنشان کرد که درقدم نخست به خاطر جامعۀ عاری از تنباکو بعد از این شاروالی کابل با هماهنگی ادارات ذیربط نخواهد گذاشت تا مردم و شهروندان در صحن باغ بابر، باغ وحش کابل و پارک شهر، از دخانیات به خصوص سگرت، نصوار و قیلون استفاده نمایند. وی همچنان گفت که شاروالی کابل در نظر دارد این پروسه را در سایر پارک های سیزده گانه ای که از سوی این اداره در حال بازسازی است، تطبیق و تعمیم می دهیم.
متعاقباً معین وزارت صحت عامه روی اضرار تنباکو، و مراعات کردن مراحل وقایوی در کاهش و عدم استعمال نباکو که باعث انکشاف اجتماعی و بهبود صحت می گردد، به تفصیل صحبت نموده توقع برد که لازم است در پهلوی وزارت صحت شاروالی کابل، وزارت های معارف، تحصیلات عالی، ارشاد حج و اوقاف، مبارزه با مواد خدر، داخله و سایر نهادها و شوراهای اجتماعی و فرهنگی تلاش نمایند تا روزی شود که افغانستان از جمله کشورهای پیشتاز درممنوع قراردادن استعمال تنباکو باشد.
سپس داکتر محمد ادریس توخی رییس صحت محیطی و محیط زیست شاروالی کابل و خانم سوپرئ نمایندۀ سازمان صحی جهانی هریک در ارتباط با مصرف انواع مشتقات تنباکو و تاثیر آن در بوجود آوردن امراض قلب-عروق، که خود مهم ترین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود صحبت نمودند و اظهار داشتند که آمار نشان میدهد سالانه در تلفات امراض قلبی، از هر ده نفر، یکی آن معتاد به تنباکو می باشند.
دراین محفل هنرمندان آرکستر موسقی شاروالی کابل در رابطه به جامعۀ سالم آهنگ سرودند و همچنان به منظور سلامتی صحت و روان، ورزشکاران مدیریت جوانان ریاست خدمات کلتوری شاروالی کابل نمایشات ورزشی را در صحن باغ بابر نیز اجرا نمودند.
در اخیر رهبری ادارات یاد شده با قطع نوار در باغ بابر، باغ وحش کابل، و پارک شهر، استفادۀ تنباکو را در این اماکن ممنوع قرار داده و تاکید ورزیدند که استعمال کنندگان تنباکو در این مکان ها مجازات خواهند شد.