وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 75.90 افغانی
1 یورو 81.80 افغانی
1 درهم 19.7667 افغانی
1 تومان 0.0017 افغانی
1 کلدار 0.2571 افغانی
1 هندی 0.8316 افغانی

روزنامه های کابل

امورخدماتی ترافیک شهرکابل از وزارت امور داخله به شاروالی کابل انتقال کرد

طی امضای یک پروتوکول دو جانبه میان وزارت امور داخله و شاروالی کابل، صلاحیت های امور خدماتی ترافیک شهر کابل بعد از ظهر روز دو شنبه  8 عقرب 1396 با حضور داشت سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهر سازی و مسکن، ویس احمد برمک سرپرست وزیر امور داخله، محمد یوسف پشتون مشاور رئیس جمهور در امور زیربناها و ساختمان، عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل و عبدالقادر ځآځي وطندوست منشی ولسی جرگه در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت رسماً انتقال کرد.
این تفاهمنامه را از جانب شاروالی کابل پوهنیار عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل و از جانب وزارت محترم امور داخله ویس برمک سرپرست وزارت امور داخله امضا نمودند.
نخست، وزیر امور داخله در این مراسم صحبت نموده گفت: به خاطر تامین نظم شهری ایجاب می کرد تا یک بورد خدماتی جهت تنظیم ترافیک شهر کابل ایجاد گردد که ریاست آن بورد را شاروال کابل، معاونیت آنرا قوماندانی زون 101 آسمایی و سایر اعضای سکتور شهری عضویت آنرا خواهند داشت تا سهولت های خوبی در زندگی شهروندان به میان آید. وی اضافه کرد که امور ذاتیه پولیس ترافیک در ساختار وزارت امور داخله باقی مانده و امور خدماتی ترافیک به بورد مذکور انتقال میابد.
متعاقباً وزیر امور شهر سازی که رهبری سکتور شهری را بر عهده دارد، طی صحبتی گفت: انتقال صلاحیت های امور خدماتی ترافیک شهر، از وزارت محترم امور داخله به شاروالی کابل، گامی بسوی تحقق مدیریت بهتر نظام شهری محسوب می گردد که با آن میتوان ازدحام جاده ها را به صورت چشمگیری کاهش داد. وی علاوه کرد که در صورتی که این برنامه نتایج مثبت بدست دهد، این برنامه را در سایر ولایات نیز عملی خواهد گردید.
سپس سرپرست شاروالی کابل روی چالش های موجود ترانسپورت و ترافیک شهر کابل صحبت نموده، و درباره برنامه های کوتاه مدت و میان مدت مدیریت ترافیک شهر روشنی انداخته افزود: پلان سال نخست شاروالی کابل برای مدیریت ترافیک شهر کابل، تنظیم ترافیک جاده توسط به کارگیری اشارات، خط اندازی روی جاده، سکنال ها و سایر تاسیسات ترافیکی مثل ساخت پل ها، ایجاد و مدیریت پارکینگ ها، اصلاح و ساده سازی و نظارت از جریان توزیع جواز راننده گی توسط پولیس ترافیک شهرکابل، نظارت از جریان معاینات تخنیکی وسایط نقلیه و توزیع جواز سیرو نمبر پلیت توسط پولس شهر ترافیک کابل، بررسی از تطبیق قانون ترافیک و ثبت تخلفات ترافیکی، طرح و تطبیق سایر پالیسی ها و برنامه های جدید علمی، تدوین و اجرای برنامه های آگاهی دهی برای ارتقای سطح فرهنگ شهروندان در امور ترافیکی، ارتقای ظرفیت منسوبین مدیریت عمومی ترافیک شهر کابل می باشد. همچنان دیزاین سیستم ثبت تخلفات ترافیکی به صورت الکترونیکی جزء برنامه های ما می باشد که هرکدام آن ما را قادر به مدیریت نظام بهتر ترافیکی شهرخواهد ساخت. وی اضافه کرد که با این اقدام خدمات ترافیکی شهر کابل بهبود قابل ملاحظه پیدا خواهد کرد. عبدالله حبیب زی گفت: شاروالی کابل پیش از این یک پلان استراتیژیک را تهیه کرده است که شامل تمام برنامه های خدمات ترافیک شهر کابل می شود. او افزود بهبود ظرفیت اداره، تهیه وسایل وتجهیزات مورد نیاز بخش ترافیک وایجاد تغییر درساختار تشکیلاتی ترافیک از برنامه های سال نخست بورد مشترک به ریاست شاروالی کابل است. آقای حبیب زی همچنان گفت که برای برنامه های انکشافی بورد مشترک، واحد جداگانه ای به وجود خواهد آمد.
سرپرست شاروالی کابل پیرامون طرزالعمل بورد تنظیم خدمات ترافیکی نیز معلومات ارایه کرد که اهداف آن مدیریت بهتر ترافیک شهرکابل، بهبود مصوونیت و امنیت جاده های شهر کابل و تطبیق موثر قوانین و مقررات مرتبط می باشد.
در اخیر منشی ولسی جرگه به نماینده گی از شورای ملی و مردم کابل از این پروسه حمایت نموده گفت: از اینکه وزارت امورداخله کشور در تامین امنیت فعالیت می نماید طبیعی است که آن وزارت مصروف کنترول شرایط دشوار امنیتی بوده، و بسیار خوب است که یک اداره دیگر دولتی در ارایه خدمات با آن همکاری کند و جای خوشی است که امروز شاروالی کابل در بخش ارایه خدمات ترافیکی شهر این همکاری را بر عهده میگیرد و برای آن موفقیت تمنا میکنم.
قابل ذکراست که به علت استقلالیت مالی و ظرفیت تخنیکی شاروالی ها در اکثر کشور های دنیا مدیریت ترافیک به عنوان بخشی از شاروالی فعالیت می کند، این امر موجب هماهنگی شبکه های حمل و نقل همچنان تطبیق قوانین و مقررات به صورت موثر گردیده که زمینه توسعه مدیریت ترافیک مساعد خواهد شد