وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

پیوند محیط زیست شهرکابل با کار ریاست صحت محیطی و محیط زیست شاروالی کابل

زندگی مدرن و پیشرفت تکنالوژی، با موجودیت سهولت ها برای انسانها، گاهی هم اثرات منفی خود را هم بجا می‌گذارد. اثرات منفی این مساًله بیشتر در بخش محیط زیست محسوس است. امروزه مشکلات محیط زیستی رو به رشد بوده، ساکنان کابل همواره از آلوده‌گی محیط زیست ابراز نگرانی می‌کنند. اما حفاظت از محیط زیست، تلاشی به منظورحفظ سلامتی محیط و انسان‌ها بوده که درسطوح مختلف  طبیعی صورت می‌گیرد. ازسوی دیگر، موثر ترین راهکا ردر حفاظت ازمحیط زیست، مشارکت مردم است که می‌توانند در همکاری با نهادهای که در این راستا فعالیت دارند، در رفع عوامل آلوده‌گی هوا و محیط زیست، نقش داشته باشند. ریاست صحت محیطی ومحیط زیست شاروالی کابل درکنار سایر اداراتِ که در این زمینه فعالیت دارند از بدو ایجاد در ساختار تشکیلاتی شاروالی کابل، توانسته بخاطر زدودن آلوده‌گی زیست محیطی کارهای را انجام بدهد که چه گونه‌گی این موضوع را در صحبتی با انجینیر حسن غلامی رئیس این اداره دنبال نموده ایم که به توجه می‌رسانیم. 

س: معمولاً در فصل زمستان، اکثر باشنده‌گان شهرکابل برای گرم کردن منازل شان و همچنان برخی از اصناف از ذغال سنگ استفاده می‌کنند که این امر،  هوای شهر کابل را آلوده ساخته و باعث امراض مخلتف طرق تنفسی می‌گردد. آیا در این زمینه، ریاست صحت محیطی ومحیط زیست کدام راهکاری روی دست دارد یاخیر؟   

ج – به منظور جلوگیری از آلوده‌گی هوا،  بلند منزل‌های که  دارای سیستم مرکزگرمی می‌باشند توسط کارمندان ما شناسایی و ازتمامی شان تعهد اخذ گردیده است تا جهت جلوگیری ازآلوده‌گی هوا، ازفلترهای دودی  استفاده نمایند. دراین زمینه باید وضاحت دهم که به ریاست ناحیه‌ها، لیست مکمل بلند منزل‌ها با نام مالک آن ارسال گردیده تا دراین عرصه ما را همکاری نمایند. اما در مورد اصناف باید بگویم که در این مورد، تیم بررسی ما روزانه فعالیت اصناف را بررسی می‌کنند. تنها در دوماه گذشته، بیشتر از۸۴ باب حمام و سقابه مورد بررسی قرارگرفته و اصلاح سازی نیزصورت گرفته است.                                                                           

س: در زمستان پیش رو که در آستانه‌ی آن قرار داریم، بخاطر رهایی از اضرار منفی آلاینده‌های هوا در شهرکابل، چه پیام وگفتنی به شهروندان کابل دارید؟  

ج – درحقیقت این شهروندان اند که با فعالیت‌های شان در شهر، باعث آلوده‌گی هوا می‌شوند. بناً از همه‌ی شان خواهشمندیم تا از فعالیت‌های که باعث تشدید آلوده‌گی هوا می‌گردد تا حد امکان خودداری نمایند و یا ازشیوه‌هایی استفاده نمایند که موجب افزایش بیشترآلوده‌گی هوا نگردد.                                       

س: درمورد بلندگوهای که باعث آلوده‌گی صوتی درشهر می‌گردد کدام برنامه‌ی برای کنترول آن روی دست دارید یا خیر؟

ج - ما تاحال صرفاً در مورد جمع آوری بلندگوها و دادن آگاهی به مردم بخاطر اضرار آن پرداخته ایم و تا اکنون درحدود ۵۰۰ پایه بلند گوها را از نواحی مختلف جمع آوری نموده ایم و همچنان برای مردم خریطه‌های را که مزین با پیام‌های اضرار آلوده‌گی صوتی  بوده درکمپاین‌ها توزیع نموده ایم و در این مورد فعالیت‌های ما ادامه دارد.     

س: برای آینده شهر کابل به هدف جلوگیری از آلوده‌گی هوا، آیا  برنامه‌ها وپلان‌های دارید یاخیر؟

ج - بیشترین مورد آلوده‌گی هوا در شهرکابل را استفاده ازمواد سوختی برای گرم کردن منازل رهایشی در فصل زمستان تشکیل می‌دهد که در این مورد، ادارات ذیربط، باید پلان های جدی در زمینه بدیل ذغال سنگ و یا هم تصفیه آن  اتخاد نمایند تا مشکل شهروندان کابل ازاین ناحیه رفع گردد.    

س: طوریکه دیده می‌شود استفاده از خریطه‌های پلاستیکی به شکل روز افزون درسطح  شهر کابل رایج گردیده است. برای جلوگیری از اضرار آن، آیا بدیلی برای استفاده ازآن دارید یاخیر؟                     

ج - ما فعلاً صرف دربخش دادن اگاهی درمورد اضرار پلاستیک با تدویر کمپاین‌ها در نواحی مختلف و مکاتب شهر و توزیع  خریطه‌ها مزین با پیام‌های در مورد اضرار پلاستیک اقدامات نموده ایم. در سال آینده پلان داریم تا برای برخی از اصناف،  استفاده از پلاستیک را کاملاً منع قرار دهیم.           

س: تردد بیش از حد وسایط به ویژه وسایط کهنه درشهر کابل، یکی از عوامل آلوده کننده هوا است، در برابر این معضل، هیچ گونه اقدامی از سوی ترافیک و مسوولین مربوط، ایجاد نگردیده است. به نظرشما برای حل این معضل، چه راه حلی وجود دارد؟   

ج –  در این مورد باید بگویم که، مدیریت ترافیک در مورد جلوگیری از تردد وسایط نقلیه‌ی دودزا می‌تواند اقدامات جدی را روی دست گیرد، در هنگام تمدید جواز سیر و معاینه‌ی وسایط کهنه و دودزا، مانع اجرا و تمدید جوازسیر آنها شده و به اینگونه می‌تواند از تردد و فعالیت وسایط کهنه و دودزا درشهرکابل جلوگیری نمایند. 

نبی الله نبیل