وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

نمایشگاه بزرگ آثار با شکوه هنری عصر مغولی در کابل گشایش یافت

12 حمل 1397

 
به هدف ارج گذاری به ارزش‌ها و میراث‌های تاریخی و فرهنگی کابل، 11 حمل 1397، نمایشگاه بزرگ آثار هنری زیر نام «کابل، مهد امپراتوری مغول در عصر بابر شاه» که از سوی شاروالی کابل و انستیتوت امریکا برای مطالعات افغانستان تدویر یافته بود، توسط جلالتمآب داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییۀ حکومت وحدت ملی در حالی که پوهنیار عبدالله حبیب‌زی سرپرست شاروالی کابل و شماری از اعضای کور دیپلوماتیک مقیم کابل حضور داشتند، در باغ بابر گشایش یافت.
در محفلی که به همین مناسبت تدویر یافته بود، سرپرست شاروالی کابل به نمایندگی از شاروالی و مردم کابل در رابطه به میراث‌های تاریخی و فرهنگی شهرکابل صحبت نموده گفت: امروز برای کابل یک روز بزرگ است که در آن اثار هنری یکی از دوره های درخشان فرهنگ پرافتخار این شهر به نمایش گذاشته می شود.


وی اضافه کرد که ما، توجه به فرهنگ و هنر را یکی از وظایف اساسی شاروالی کابل می دانیم و مسولیت خود می دانیم تا به آثار هنری و فرهنگی توجه کنیم. در تمام دنیا، وظایف شاروالی ها در مجموع از نظر موضوعی به دو بخش اساسی ساختمانی و فرهنگی تقسیم میشود و شاروالی های هر شهر هزینه های زیادی را برای تقویت ارزش های فرهنگی و احیای آن به مصرف می رسانند و ما نیز مطابق پلان استراتیژیک شاروالی کابل، به این امر مهم توجه زیادی را مبذول می داریم.
وی در ادامه گفت تحقیقی که اخیرا از سوی انستیتوت امریکایی برای مطالعات افغانستان توسط داکتر صاحب مایکل بیری انجام شده یکی از کارهای ارزشمندی است که ارزش و ضرورت آن را مردم شهر کابل با تمام وجود درک می کنند.
متعاقباً رییس اجراییۀ کشور، پیرامون ارزش‌ها و ادوار تاریخی افغانستان به تفصیل صحبت نموده افزود که معرفی دوره‌های تمدن در شهرهای افغانستان رابطۀ همدلی، صلح و همدیگر پذیری را تقویت می بخشد، آشنایی و معرفت با تاریخ و تمدن گذشته، ما را به آیندۀ بهتر نزدیک می سازد.


سپس توماس بارفیلد رییس انستیتوت امریکا برای مطالعات افغانستان، معاون سفارت ایالات متحده و نماینده سفارت فرانسه مقیم کابل و داکتر مایکل بیری افغانستان شناس معروف امریکایی، روی ارزش های هنری، فرهنگی و تاریخی افغانستان در دوره های مختلف تاریخی صحبت نموده خاطر نشان ساختند که کابل نقطۀ اتصال فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تاریخی دنیا به شمار میرود.


در این محفل تحایف فرهنگی که از سوی شاروالی کابل آماده گردیده بود، توسط داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه و عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل به خاطر تدوین و تحقیق آثار فرهنگی و تاریخی به آقایان مایکل بیری محقق و عضو انستیتوت مطالعات امریکا برای افغانستان و توماس بارفیلد ریس آن انستیتوت اهدا گردید.


در همین حال شاروالی کابل به خاطر مستند سازی آثار متذکره توافقنامۀ همکاری را با انستیتوت مطالعات امریکا برای افغانستان به امضأ رسانید که طی آن قرار است فیلم مستند این آثار به روایت داکتر مایکل بیری ساخته و به مردم ارایه شود.
این نمایشگاه که گنیجنه‌های بزرگ هنری چون اشعار و نوع فعالیت‌های دورۀ امپراتوری مغول و عصر بابر شاه را از طریق تصاویر میناتوری شده معرفی می کند به مدت سه ماه به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود.