وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

ریاست طرح وتطبیق پلانهای شهری

 معرفی مختصر و تاریخچه: ریاست طرح و تطبیق پلانهای شهری یکی از ریاست های مرکزی و کلیدی شاروالی‌کابل است که درسال (1339 و1340 ھ– ش ) مطابق ( 1960 و1961 میلادی  ) مفکوره ماستر پلان شهرکابل بوجود آمد که این موضوع از طرف شاروالی‌کابل به حکومت وقت پیشنهاد گردید. حکومت در نظر داشت که طرح ماسترپلان شهرکابل را به شهرساز مشهور لوکوپوزیه که اصالتاً از کشور سویس بود و در اروپا و امریکا فعالیت داشت واگذار نماید. آن زمان لوکوپوزیه ماسترپلان شهر چاندیگاه مرکز ایالت پنجاب را در هندوستان طراحی نموده بود ولی چون دستمزد ارایه شده از سوی وی به شاروالی‌کابل و همچنان ریاست کار و ساختمان شاروالی بالا بود شاروالی‌کابل در مورد طرح ماستر پلان شهرکابل از سازمان ملل متحد تقاضای همکاری نمود. ملل متحد نیز لیستی از شهرسازان نامی زمان خویش را به شاروالی‌کابل ارائه نمود که این اداره پس از بررسی اسناد، شهرساز فرانسوی بنام ( ژاکه اوژام) را که از جمله شاگردان لوکوپوزیه محسوب می‌شد انتخاب نمود؛ ژاکه اوژام با آمدن به کابل در چوکات ریاست کار و ساختمان شاروالی‌کابل توانست اولین مسوده ماسترپلان (25) ساله شهرکابل را به زبان انگلیسی تدوین نماید. و از لابه‌لای معلومات فوق مشخص میشود که ریاست کار و ساختمان قبل از سال های ذکر شده در چوکات شاروالی‌کابل ایجاد گردیده بود. نخست شعبه تحت نام مدیریت ساختمان از آمریت شهرسازی وقت که در تشکیل وزارت فوایدعامه فعالیت می‌نمود با صلاحیت که بعد در اساسنامه ریاست پما وقت مربوط وزارت فواید عامه نیز انعکاس داده شده است در تشکیل شاروالی کابل ایجاد گردید.  

هدف: طرح پلان‌های شهری مطابق ماسترپلان، دیزاین سرک‌ها، پل، پلچک و نقشه‌های ساختمانی با استندرد های انجنیری و ساختمانی در سطح شهرکابل از جمله اهداف و وظایف عمده این ریاست بوده تا از ایجاد و اعمار ساختمان‌های غیرپلانی، غیر معیاری وغیرتخنیکی در سطح شهر جلوگیری بعمل اید.
تشکیلات: این ریاست در تشکیل فعلی خود دارای ریاست، معاونیت، مدیریت اداری، مدیریت صدور نقشه ها و مدیریت پلان و فرمایشات بوده و همچنان دارای دو آمریت عمومی: شهرسازی و تعمیرات میباشد آمریت شهرسازی در تشکیل خود دارای شعبات: مدیریت پلانسازی، تطبیق، ماستر پلان، سرکسازی ،GIS ،تنظیم مجدد زمین، توسعه و انکشاف مجدد پلانی زمین، اقتصاد شهرسازی، و سروی و جیودیزی میباشد. آمریت تعمیرات در تشکیل خود دارای شعبات: مدیریت مهندسی، انجنیری، سنجش و برآورد، و شبکات انجنیری میباشد.  و تعداد کارمندان این ریاست (۲۶۵) کارمند رسمی و (۶۱) کارمند اجیر است.

چارت تشکیلاتی ریاست طرح و تطبیق پلانهای شهری

وظایف و مسوولیت‌ها: این ریاست در چوکات شاروالی‌کابل در قسمت ترتیب پلان‌های شهری مطابق ماسترپلان منظور شده و تطبیق آن به اساس اصول و مقررات وظایف محولۀ خویش را به پیش می‌برد مسوولیت طرح وتطبیق پلان‌های شهری ( طرح پلانهای تفصیلی وتخنیکی ) ولایات از صلاحیت ریاست شهرسازی وقت به نام ریاست شتپا و بعداً به نام ریاست پما مسمی گردید و طرح تطبیق پلان‌های شهرکابل ( ماسترپلان، پلان‌های تفصیلی وتخنیکی) از صلاحیت‌های ریاست کار وساختمان شاروالی‌کابل بود. به همین دلیل ماسترپلان‌های سال ( 1343 – 1349 ه- ش)وماستر پلان سال (1357 ه- ش) تعدیل شد که بر اساس آن ماسترپلان سال ( 1343 – 1349 ه- ش) مطابق سال ( 1964- 1070  میلادی) از طرف همین ریاست که در آن زمان بنام ریاست کار وساختمان نامیده می‌شد بعدها بنام‌های ریاست پروژه سازی، ریاست مهندسی وپلان‌سازی وفعلاً بنام ریاست طرح وتطبیق پلانهای شهری نامگذاری گردید.

برای دریافت لایحه وظایف ریاست طرح و تطبیق پلانهای شهری اینجا کلیک کنید