وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 3:30 ق-ظ
طلوع آفتاب 4:41 ق-ظ
اذان ظهر 1:00 ب-ظ
اذان عصر 4:50 ب-ظ
اذان مغرب 7:15 ب-ظ
اذان خفتن 8:45 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.09 افغانی
1 یورو 76.24 افغانی
1 درهم 19.33 افغانی
1 تومان 1.200 افغانی
1 کلدار 255 افغانی
1 هندی 820.50 افغانی

روزنامه های کابل

عرضه و تقاضا؛ شاه‌کلید توسعه و انکشاف

11794.jpg (2500 × 1100)

عبدالمجید دوستی

دنیا در یک شتاب سرسام‌آور و بی‌مهار قرار دارد و موترش باسرعت درحال پیش‌روی است. بسان مار همواره پوست‌اندازی می‌کند و در یک حالت و داخل یک قالب ثابت برای مدتی طولانی ایستاد نمی‌شود. تغییر، تحول، نوگرایی، همگامی و همرکابی با کاروان سریع زندگی از مقوله‌های تکراری و همیشگی آن است. در گذر سریع زمان تقاضاها و حوایج نو و جدید چه فردی چه اجتماعی پیدا می‌شود و خواهان تأمین و تهیهٔ فوری آنهاست. در چنین زمانی است که باید بستری قدرتمند و پتانسیل بالا وجود داشته باشد که بتواند در هر زمانی پاسخگوی آن نیازها باشد و بسته به نوعیت محصول و میزان فوریت و حجم آن به تولید و توزیع بپردازد.

به این سیستم سیستم عرضه و تقاضا می‌گویند.

اگر بخواهیم این چرخه را ذیل فابریکۀ کلان اقتصاد قرار بدهیم و یکی از مؤلفه‌های رشد و توسعۀ کشوری و شهری بدانیم، باید مطابق نیازها و تقاضاها پروسۀ عرضه را برنامه‌ریزی کنیم و روی کیفیت و به قدر ممکن، کاهش قیمت‌ها توجه کنیم و زمینۀ دسترسی آسان و همگانی را برایش مهیا نماییم. البته در گام نخست باید توجه داشت که خودکفایی زمانی ممکن خواهد بود و حلقۀ نیازمندی را از گردن دولت دور خواهد انداخت که مواد اولیۀ تولیدات یا باید در داخل تولید و تهیه شود یا از سایر کشورها با کم‌ترین نرخ و با بهترین کیفیت ممکن وارد‌ شود و در دسترس قرار بگیرد. در مرحلۀ دوم برای تولیدات تأسیس فابریکه لازم است. برای تأسیس فابریکه به حضور دانشمندان در سطوح مختلف با دانش‌ها و مهارت‌های گوناگون ضرورت است.

تمام اینها به بودجۀ کافی و نظارت قوی و مدیریت عالی نیاز دارد.

به کلیدواژه‌های ذیل توجه کنید:

1. حاجت

تقاضاهای یک جامعه به فراخور نوعیت مجتمع و عرف مردم و بستر محیطی متفاوت است. هر جامعه‌ای با توجه به این شاخصه‌ها باید کارکرد انجام بدهد و تصمیم‌گیری کند. هرگاه نوعیت تولید برمبنای حاجت جامعه شکل بگیرد و نیازها موردتوجه قرار بگیرد، موفقیت به ارمغان می‌آورد.

2. کیفیت

در جهان امروزی در هر صنعتی کیفیت حرف اول را می‌زند. آنانی که به خودشان اهمیت می‌دهند و مواظب سلامتی و روان‌شان هستند، دنبال چیزهای باکیفیت و مطمئن و تضمین‌شده می‌گردند. حاضرند پول بیشتر بپردازند، اما جنس ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت نخرند. ازهمین‌رو، کیفیت باید شعار نه بلکه عملکرد تولیدات باشد.

3. قیمت مناسب 

دستگاه تولیدات طوری باید بچرخد که تمام اقشار ملت را دربربگیرد. آنچه تولید می‌‌شود، باید با سهولت در دسترسی تمام اقشار قرار بگیرد و همگان در محصولات داخلی سهم کافی و ارزان داشته باشند.

وقتی جامعه‌ای پیش‌رو چنین اقداماتی را در سطوح مختلف انجام بدهد، توسعه و انکشاف اولین جوایز نقدی آن خواهد بود که ملت را خوشحال و شادمان می‌کند و آمار موفقیت را بالا می‌برد.