وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

پیام سرپرست شاروالی‌کابل به مناسبت روز جهانی حفاظت از محیط‌زیست

بیایید حیات خویش و نسل‌های بعدی را تمدید نماییم
محیط زیست همانطوری که از فحوای مفهومی آن پیداست محیطی است برای زیستن؛ اگر در یک دید کُلی به محیط‌زیست نگریسته شود در واقع می‌توان گفت که کُره زمین محیط زیست برای همه مخلوقاتی است که در آن زیست می‌کنند اعم از انسان‌ها، حیوانات، پرنده گان، ماهی‌ها، حشرات و ... . به این لحاظ رعایت اصول و موازین زیست‌محیطی برای انسان‌ها که در مقایسه با سایر مخلوقات روی زمین از شعور و منطق عالی بر خوردار هستند بیش از همه لازمی و ضروری است، زیرا اگر انسان‌ها باعث شوند تا خطری متوجه محیط زیست شود در واقع سایر ساکنان زمین به خطر مواجه می‌شوند و به این ترتیب زیست محیطی به چالش مواجه می‌شود و در نتیجه زیستن ناممکن شده و مرگ‌های تدریجی ناشی از عوامل تحول پذیری محیط زیست دامن‌گیر بشریت خواهد شد.
همه بر آن آگاه هستیم که محیط‌های آلوده جایی برای نفس کشیدن نیست و نمی‌شود آنرا محیط زیست خواند زیرا هر محلی که زنده گی ما را به چالش بکشد و یا هم تهدید کند آنجا را محیط زیست نمی‌توان گفت. پس محیط زیست به محیط و محلی گفته می‌شود که برای زیستن ممد واقع شود و سبب رفاه زیست هر جانداری شود.
 افزایش تولیدات و سوخت مواد آلاینده از سوی بشر برای ایجاد سهولت برای بشریت، نیز در آلوده گی محیط زیست نقش داشته است. در کشورهای جهان سومی که میزان فرهنگ رعایت محیط زیست در آن کمتر حس می‌شود و از سویی هم بحث حفظ و رعایت محیط زیست یک بحث تازه در کشور مان است، احتمال صدمه بیشتر ناشی از گرمایش زمین بیشتر متصور است. اما خوشبختانه موقعیت جغرافیایی کشورمان احتمال صدمه بیشتر را کاهش داده و آب و هوای گوارایش آن را امتیاز بیشتری بخشیده است تا مصوون بماند. متاسفانه اگر به رعایت محیط زیست از کانون خانواده آغاز تا اجتماع و هر فعالیت دیگر توجه جدی نشود و شهروندان نقش‌شان را مسوولانه و با دقت ادا ننمایند بدون شک به اثر تشدید گرمایش روزافزون زمین احتمال بدتر شدن وضع محیط زیست با حفظ موقعیت جغرافیایی کشور ما بیشتر می شود.
بنابراین هر شهروند کشور منحیث باشنده این سرزمین و این کره خاکی نقش برازنده در رعایت حفظ محیط زیست داشته باشد تا آب‌های زیرزمینی و موجودات و مخلوقات از گزند فعالیت‌های محصور به انسان‌ها مصوون بمانند و زمینه حیات بشر با هر روش ممکن در کره زمین تمدید شود.
به امید داشتن محیط زیست سالم و بدون آلایش برای همه دست اندرکاران امور محیط‌زیست و همه هموطنانی که صادقانه محیط‌زیست را رعایت می‌کنند این روز را تبریک عرض می‌دارم.