وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 3:30 ق-ظ
طلوع آفتاب 4:41 ق-ظ
اذان ظهر 1:00 ب-ظ
اذان عصر 4:50 ب-ظ
اذان مغرب 7:15 ب-ظ
اذان خفتن 8:45 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.09 افغانی
1 یورو 76.24 افغانی
1 درهم 19.33 افغانی
1 تومان 1.200 افغانی
1 کلدار 255 افغانی
1 هندی 820.50 افغانی

روزنامه های کابل

دومین گزارش اطمینان دهی ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان، نشر شد

6 قوس 1398

سه شنبه، ۵ قوس۱۳۹۸

کابل، افغانستان: گزارش دوم اطمینان دهی که در سال ۲۰۱۹ تهیه شده، روی ۲۰ پروژه زیربنایی از ۴ نهاد (وزارت ترانسپورت، وزارت شهرسازی واراضی، شاروالی کابل و وزارت انرژی وآب) تمرکز نموده است.

در این گزارش که روزسه شنبه در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت از سوی وزارت اقتصاد وابتکار شفافیت زیربنا به نشر رسید، انتشار فعال توسط نهادهای تدارکاتی، اوسط نشر اطلاعات بنابر درخواست، تأخیر زمانی، افزایش قیمت، پروسه داطلبی و تأخیر تحویل دهی پروژه‌های زیربنایی، مورد ارزیابی قرار داده شده است.

یافته‌های گزارش نشان می‌دهد که اوسط انتشار فعال از پروژه‌های زیربنایی توسط نهادهای تدارکاتی ۳۶ درصد، و اوسط نشر اطلاعات بنابر درخواست، ۵۷ درصد است.

براساس تحقیقات گزارش پروژه‌های زیربنایی به طور متوسط با ۶۴ درصد تأخیر زمانی و۳.۸ درصد افزایش قیمت روبه رو هستند.

گزارش می‌افزاید که پروسه داوطلبی پروژه‌های انتخاب شده به طور اوسط ۳۳۶ روز طول کشیده است در حالی که مطابق تجارت خوب جهانی، این پروسه نباید بیش از ۱۲۰ روز را در برگیرد.

برای رسیده‌گی به این چالش‌ها گزارش توصیه می‌کند که دولت روند داوطلبی را ازطریق ایجاد روش داوطلبی الکترونیکی در چوکات سیستم تدارکات الکترونیک وباز حکومت افغانستان، بهبود بخشد.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد با تأکید بر آن‌که هزینه‌های کلان نیاز دارد، تا به صورت شفاف مصرف شوند، یافته‌های گزارش دوم نهاد ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان را با اهمیت دانست.

او از نهادهایی که مورد ارزیابی قرار گرفته اند خواست توصیه‌ها را مد نظر داشته باشند ومیکانیزم انتشار اطلاعات از سوی اداره تدارکات بهبود پیدا کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به آن‌که گزارش دوم اطمینان دهی ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان، چالش‌های زیادی را مطرح کرده است، ابراز امیدواری نمود که این چالش‌ها در گزارش سوم، کاهش یابند.

با این‌حال مقام‌ها ومسوولان وزارت‌های ترانسپورت، شهرسازی واراضی، انرژی وآب وشاروالی کابل با استقبال از نشر دومین گزارش اطمینان دهی ابتکار شفافیت زیربنای افغانستان، تعهد نمودند که توصیه‌های این گزارش در پروژه‌های زیر بنایی شان را در نظر گرفته و برای اجرای صد درصد آن تلاش به خرج می‌دهند.

گزارش اطمینان دهی ابتکار شفافیت زیربنا، از ابزارها مهم برای تضمین شفافیت است. در سال ۲۰۱۸ این بتکار نخستین گزارش اطمینان دهی خود را در باره هشت پروژه زیر بنایی منتشر کرد. این گزارش چالش هایی را که در مرحله تشخیص وآماده‌گی پروژه‌ها وجود داشت شناسایی کرد ودر نتیجه برخی نهادها اقدامات مثبتی را برای رفع چالش‌ها روی دست گرفتند.