وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

ریاست سرسبزی شاروالی کابل در تلاش افزایش ساحات سبز

فضای سبز، گیاه‌ها و در خت‌ها، نقش بسیار مهم در زندگی انسان‌ها دارند. تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، حفاظت از گرد و خاک، از سودمندی‌های فضای سبز و وجود درختان است، با در نظر داشت ارزشمندی‌های فراوان فضای سبز، سوال اینجاست که مسوولان در زمینه‌ی افزایش و نگهداری فضای سبز چه پلان‌های روی دست دارند؟ برای پاسخ این سوال و سایر سوالات دیگر در پیوند به سرسبزی شهر کابل، من امید فیضی گفتگوی انجام داده ام با آقای شیرشاه امیری ریس سرسبزی شاروالی کابل.

شیرشاه امیری مدت هفت ماه می‌شود که به پست ریاست سرسبزی شاروالی کابل گماشته شده است و در این مدت در سرسبز ساختن شهر کابل تلاش‌های زیادی کرده است. 

شیرشاه امیری: « در نخستین روز‌ها با در نظر داشت پلان کاری که به منظور سرسبز ساختن شهر کابل روی دست بود، تلاش کردیم که اکثر چهار راهی‌های تازه ساخته شده را سرسبز بسازیم. چهار راهی ترافیک، چهارراهی تایمنی، چهار راهی ملک اصغر و  چهارراهی شهید از جمله چهار راهی‌های بود که از سوی ریاست سرسبزی شاروالی کابل چمن کاری و گل کاری شد. همچنان ساحات تفریحی و سرسبز را بیشتر ساختیم، سرسبزی کنار جاده‌های عمومی شهر کابل هم یکی از کارهای مهم انجام شده در جریان امسال بود که می‌توان به جاده عمومی میدان هوای اشاره کرد که دو طرف آن چمن کاری و گل کاری شده است. در زمینه‌ی نور پردازی درخت‌ها و ساحات سبز در تجلیل جشن استقال که امسال با شکوه تر از سالهای قبل برگزار شده بود، ریاست سرسبزی شاروالی کابل فعالیت‌های چشم گیر داشت.»

پرسش: به منظور سرسبزی شهر کابل، چه پلان متفاوت نسبت به سال‌های گذشته دارید؟

پاسخ: آبیاری ساحت سبز برای ما خیلی مهم است.  با تلاش‌های زیاد توانستیم که اکنون تعداد از ساحات سبز را در کابل به شکل بسیار پیشرفته آبیاری نمایم. تپه وزیر اکبر خان، ساحات سبز کوه شیر دروازه، پارک زرنگار و یک تعداد ساحات سبز در دشت برچی، از جمله ساحات سبز است که آبیاری در آنجا‌ها به شکل قطره‌یی جریان دارد، آبیاری به شکل قطره یکی از سیستم‌های پیشرفته است که ما در نظر داریم در سال آینده اکثر ساحات سبز را در شهر کابل به شکل قطره آبیاری نمایم.

پرسش: در قسمت ازدیاد پارک‌های تفریحی چه فعالیت‌های انجام شده است و پلانهای بعدی شما در زمینه چه است؟ 

پاسخ: خوشبختان در جریان سال ۱۳۹۸ ما شاهد افتتاح ۲۸ پارک تفریحی در سطح شهر کابل بودیم و همچنان در کنار این تعداد پارک‌های تازه ایجاد شده ما توانستیم 15 پارک تفریحی دیگر را در شهر کابل بازسازی نمایم، این پارک‌ها با استفاده‌ی بیش از حد، ساحات سبز و وسایل بازی آنها آسیب دیده بود، خوشبختانه همه‌ی آن‌ها بازسازی شده است. همچنان ده پارک تفریحی هم در پلان است که باید در سال آینده به شکل بسیار پیشرفته و اساسی در شهر کابل ساخته شوند.

پرسش: برای سرسبزی بیشتر شهر کابل در سال‌های آینده در زمینه ایجاد قوریه‌ها و فارم‌های نگهداری نهال‌ها چه پلان‌هایی را روی دست دارید؟  

پاسخ: در سال ۱۳۹۹ پلان داریم که در حدود تقریباً ۳۰ هکتار زمین را برای قوریه آماده بسازیم و اکنون عملاً کار بالای این روند در پارک آزادی و پارک تپه بغمان جریان دارد. در سال آینده پلان داریم در حدود ۱۵۰ هزار اصله نهال جدید را در شهر کابل غرس کنیم، این نهال‌ها، در جریان همین سال در گلخانه‌ها و قوریه‌های که در شهر کابل و ننگرهار داریم نگهداری می‌شوند. 

پرسش: مواظبت و نگهداری از ساحات سبز مربوط ریاست سرسبزی شاروالی کابل می‌شود اما تا جای که دیده می‌شود، تعدادِ از نهال‌های که در کنار جاده‌ها غرس می‌شوند پس از مدتی بنابر عدم آبیاری خشک می‌شوند شما در این زمینه چه گفتنی دارید؟

پاسخ: آب تنها عامل خشک شدن نهال‌ها نیست، نوعیت خاکِ که در آن نبات کشت می‌شود و نوعیت خود نبات و امراض نباتی عوامل دیگری استند که می‌توانند به نبات آسیب برسانند. در قسمت آبیاری، آب منبع مهم حیات است، اگر برای نبات آب کافی نرسد به زودی خشک می‌شود. ما خوشبختانه پلان‌های بسیار جدی در زمینه‌ی آبیاری نباتات و نهال‌ها روی دست داریم.

پرسش: از شهروندان کابل در قسمت نگهداری ساحات سبز چه توقع دارید؟

پاسخ: عدم همکاری شهروندان، یکی از مشکلات جدی است، من از شهروندان شهر کابل خواهشمندم که در قسمت حفاظت ساحات سبز تلاش جدی نمایند تا بتوانیم شهر سبز و دیدنی داشته باشیم.

پرسش: تا جای که دیده می‌شود در اکثر پارک‌ها و ساحات سبز، افراد معتاد گشت و گذار دارند، وجود آنها چه تاثیر منفی بالای ساحات سبز دارد؟

پاسخ: افراد معتاد یکی از خطر‌های جدی برای ساحات سبز است. من از ارگان‌های مسوول خواهشمندم که در زمینه‌ی جمع آوری افراد معتاد با ما همکاری نمایند.

گفتگو کنند: امید فیضی