وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

سراج بیات کارگردان فلم "رقص در تاریکی"

سراج بیات در سال 1372 در ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی متولید گردید و مکتب را در سال 1390 در لیسه عالی سنایی تمام کرد و درسال 1396 از دانشکده‌ی هنر‌های زیبای دانشگاه کابل فارغ گردید.   این کارگردان جوان کشور، فعالیت‌های حرفه ای خود را با کارگردانی فلم " فیسبوک" شروع کرد، فیلمِ که با استقبال گرم از سوی هنردوستان روبرو گردید و فلم‌های دیگری را نیز بنام‌های: کاش خوابم نبرد، تاکسی، رقص در تاریکی و فلم آینه‌ی شاهد، همرا با دوستش حمید ماندگار کارگردانی کرده است. با این کارگردان جوان سرانجام پس ازسلام وعلیک، گفتگوی‌ مان را با این پرسش آغاز کردم.

س: چطور شد که وارد دنیای سینما شدید ودر مورد احساس که در کارگردانی اولین فلم تان داشتید به خواننده‌گان نشریه پامیر بگویید؟

ج:  من همیشه به فلم و سینما علاقه داشتم از صنف 8 مکتب تصمیم گرفتم که باید فلم ساز شوم.

نخستین فلم که ساختم به اسم " فیسبوک "  بود و فشار وهیجان زیادی هنگامِ شوتینگ و فلم برداری داشتم و بیشتر فشار زمانی بود که فلم روی پرده نمایش رفت واستادان نمره می‌دادند، در آن وقت از هیجان زیاد نتوانستم داخل سالون بمانم چون فکر می‌کردم که چه خواهد شد. چون استادان از بزرگان سینمای کشور بودند مثل دکتور وحید نظری واستاد عزیز دلدار.

س: در فلم سازی به دنبال چه هستید؟ 

ج: خودم به این باور هستم و به این هدف فلم می‌سازم که از طریق فلم برای کشورم افتخار بیاورم وهمچنان برای فامیل وخانواده ام امرار معاش کنم.

س: مشوق اصلی شما درهنر سینما کی بود؟ 

ج: یگانه کسی که مرا همیشه دراین راه تشویق می‌کرد پدرم بود، با وجودِ که پدرم بی سواد است،همیشه برایم می‌گفت برو درس بخوان، با وجودِ مخالف خویشاوندان مان، باز هم پدرم مرا تشویق به ادامه تحصیل می‌کرد. زمانِ که شامل دانشگاه‌ شدم یگانه کسی‌که مرا حمایت پولی می‌کرد پدر بود و امروز هرچه را که دارم مدیون ایشان هستم. 

س: به نظرشما وضعیت کنونی سینمای کشور چگونه است؟

قسمیکه دیده می‌شود، علاقه مندی مردم نسبت به فلم و سینما زیاد شده است و از سینمای کشور حمایت می‌کنند، اگرچه فلم سازان ما با چالش های زیادی روبرو هستند بازهم در تلاش ساختن فلم هستند که واقعا امید وار کننده است.

س: حضور زنان را در سینمای افغانستان چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

ج: حضور زنان در این  اواخر در سینمای افغانستان پر رنگ شده است من اطمینان دارم  در آینده نقش و حضور زنان و دختران در سینمای کشور بیشتر و بیشتر می‌شود.

س: از کارگردانان فلم‌های داخلی و خارجی کی‌ها را موفق در کار شان می‌پندارید؟ 

ج: کار گردانان موفق در سینمای هالیود، بالیود و سینمای کشورهای همسایه ما زیاد هستند، اما در کشور ما کسانیکه درکار وفعالیت‌های فلم سازی خیلی موفق هستند می‌توان از استاد عزیز دلدار، رویا سادات، حمید ماندگار، عارف سیه پوش نام برد

س: از چالش‌های که در کار سینما با آن‌ها روبرو هستید بگویید؟ 

ج: در بخش سینما و فلم سازی با چالش‌های زیادی روبرو هستیم، نه کدام ارگان دولتی از ما حمایت می‌کند ونه کدام موسسه خارجی، بنا برای من و جوانان که تازه به عرصه‌ی فلم سازی گام می‌گذارند خیلی دشوار است.

س: در مورد فلم " رقص در تاریکی " بگویید؟ 

ج: فلم رقص در تاریکی، داستان دخترِ را روایت می‌کند که در ایام کودکی نسبتی اتفاقی از حرف زدن باز می‌ماند وقتی جوان می‌شود فقط جسما جوان شده است اما فکر و ذهنش هنوز رشد نکرده است، هر روز به خاطر بازی‌های کودکانه پیش دختر همسایه می‌رود و در یکی از  روز ها توسط پسر همسایه مورد تجاوز قرار می‌گیرد.

س: درباره بازیگران فلم رقص در تاریکی توضیح دهید و بگوید بر چه اساسی آنان را انتخاب کردید؟ 

ج: بازیگران را بر اساس داستان فلم انتخاب کردم و هر شخصیت که انتخاب شده است از لحاظ چهره، قد و اندام به همان نقش همخوانی دارد.

س: در کدام جشنواره‌ها فلم‌های شما راه یافته است؟ 

ج: در کل فلم‌های که ساخته ام از جمله فلم " فیسبوک " در جشنواره که از سوی افغان فلم ودانشگاه کابل برگزار شده بود مقام دوم را گرفت وهمچنان در جشنواره‌ی دانشجویان هم شامل رقابت بود ولی جایزه نگرفت. اما فلم " رقص در تاریکی " تاهنوز در 10 جشنواره خارجی مثل جشنواره‌های کشورهای جرمنی، صربستان، ترکیه و آسترالیا راه پیدا کرده است وامید وارم که بتواند برای کشور ما افتخار کسب کند.

س: آیا کدام فلمی روی دست دارید؟ 

ج: قرار است یک سریال را در هرات بسازم ویک فلم جدید روی دست دارم که کار ویرایش آن تمام شده است.

س: در اخیر پیام شما به هموطنان ما چه است؟

ج: پیام من به همطونان این است که  از سینمای  کشور حمایت و سینماگران را تشویق کنند. همچنان ازمردم تمنا دارم، اگر کمکی برای سینماگران نمی کنند، حد اقل مزاحمت هم نکنند، چون وقتی صحنه‌ی از فلم را در بیرون شوت می‌کنیم، هموطنان ما مزاحمت خلق می‌کنند. 

سهیلا سادات