وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در نخستین برنامه‌ی سلسله‌ برنامه‌هایی گفتمانِ‌ملی، با اهالی ناحیه‌ی پنجم شهر کابل دیدار کرد

25 جدی 1398

در این دیدار که پیش از چاشت روز سه شنبه مورخ (۲۴جدی ۱۳۹۸) در قصر چهار چنار ارگ صورت گرفت، باشنده‌گان ناحیه‌ی پنجم شهرِ کابل پیشنهادها و چالش‌هایی محل خویش را در کمیته‌هایی جداگانه‌ متشکل از اقشار مختلف جامعه به بحث گرفته و با رئیس جمهور شریک ساختند. در این دیدار، علی احمد کارگر به نماینده‌گی از وکلای‌گذر، مولوی عبدالمتین به نماینده‌گی از علمای کرام، انجنیر سید رحیم ستار به نماینده‌گی از اقوام و اصناف، محمد صدیق به نماینده‌گی از کمیته‌ی معارف، محمود سلطانی به نماینده‌گی از کمیته‌ی جوانان، ریحانه وردک به نماینده‌گی از شورای زنان؛ چالش‌ها، پیشنهادها و خواست‌هایی خویش را مطرح نموده و راه‌هایی حلِ را نیز بیان کردند.

متعاقباً محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از شریک نمودن مشکلات، خواست‌ها و پیشنهادهایی واضح آنان تشکر کرده، گفت که: خواست‌ها و پیشنهادهایی شما به برنامه‌ها مبدل و تطبیق خواهند شد. وی افزود: هدف نشست‌های کاری متذکره این است که با باشنده‌گان هر ناحیه‌ی شهر کابل دیدار نمایم، زیرا دیدارهای بالوسیله نتایج خوبی را در قبال نداشت.

رئیس جمهور گفت: حکومت در راستای مبارزه با زورمندان و افراد مسلح غیر مسئول جدی است و در صورت نیاز، دستور استعمال قوه و عملیات را در برابر آنان را صادر خواهد کرد، زیرا حوصله مردم به پایان رسیده است. وی با تاکید گفت که دیگر زورمندان در ناحیه‌ی پنجم باعث آزار و اذیت مردم نخواهند شد.

رئیس جمهور غنی تصریح کرد که تمام زمین‌های غصب شده از نزد غاصبین گرفته می‌شود و به والی کابل هدایت داده ام که در این بخش اقدامات جدی نماید. وی افزود که مشکلات امنیتی باید طبقه بندی شود و یک کمیته‌ی به منظور تشخیص عاملین آزار و اذیت، تهدید، کشتار و صدمه رسانیدن به مردم، ایجاد گردد.

رئیس جمهور کشور نقش بزرگان، علمای کرام و وکلای گذر را در بخش امنیت و مصئونیت زنان مهم خوانده، گفت که در حوزه‌های امنیتی پولیس دفاتر برای امنیت زنان ایجاد گردد. وی افزود که مشارکت و حضور فعال زنان باید افزایش یابد و همچنان ظرفیت‌های آنان مورد تحلیل قرار گیرد.

رئیس جمهور غنی با تاکید گفت: اینکه چه تعداد افراد جواز حمل سلاح دارند و چرا سلاح حمل می‌کنند، باید تشخیص گردد و همچنان پروسه‌ی توزیع جواز اسلحه به حالت تعلیق درآید.

رئیس جمهور کشور به شاروال کابل هدایت داد تا ساحات پارک‌های تفریحی اطفال و زنان را مشخص سازد و ساحه سیلو را برای پارک اهالی خوشحال خان مینه، اختصاص دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد که مشکل جوی آب شهرک سعادت حل گردد و تمام ساختمان‌های بلند منزل تفتیش شوند. ساختمان‌های که فلترهای معیاری تصفیه دود را نصب نکرده‌اند، مسدود و در صورت تخلف، امر تخریب این ساختمان‌ها را خواهم داد.

رئیس جمهو غنی گفت که پلان واضح حفاظت از محیط زیست ترتیب گردد و به وزارت معارف هدایت داد تا هر مکتب را به یک باغ مبدل نماید. مشکل برق و آب آشامیدنی شهرکابل تا سه سال دیگر به شکل اساسی رفع خواهد شد.

رئیس جمهور کشور در اخیر سخنانش، گفت که با اعمار شش هزار مکتب، مجهز ساختن آن با تکنالوژی و انترنت، مشکلات موجود در معارف به گونه‌ی اساسی حل خواهد شد. وی افزود که مکاتب خصوصی بر اساس کیفیت عیار و در هر ماه پیشرفت واضح در ناحیه‌ی پنجم به میان‌آید.