وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 75.90 افغانی
1 یورو 81.80 افغانی
1 درهم 19.7667 افغانی
1 تومان 0.0017 افغانی
1 کلدار 0.2571 افغانی
1 هندی 0.8316 افغانی

روزنامه های کابل

رئیس جمهور غنی: قضاوت جمعی و تشخیص مردم، نقشۀ راه من است

29 جدی 1398

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در چهارمین نشست گفتمان ملی، نظریات، مشکلات، خواست ها و پیشنهادات باشندگان ناحیه های ششم، هفتم و سیزدهم کابل را استماع نمود.

در نشستی که امروز در قصر سلام خانه ارگ برگزارشد، محمد امین غیرت به نمایندگی از معارف و جوانان، مولوی عبدالرحمن به نمایندگی از علمای کرام، سیماگل جمالی به نمایندگی از زنان، انجنیر خوشحال یاری به نمایندگی از وکلای گذر و محمد عارف حیدری به نمایندگی از اصناف و بزرگان قومی، از رئیس جمهور بخاطر اینکه دروازه ارگ را به روی مردم باز کرده و مشکلات مردم را رو در رو می شنود، تشکر کردند.

آنان مشکلات، خواست ها او پیشنهادات شان را در زمینه های ترانسپورت، کانکریت سرک ها و کوچه های فرعی، آب آشامیدنی، نا امنی، صحت، جمع آوری کثافات، جلوگیری از غصب زمین، بلند بردن کیفیت معارف، برق، محیط زیست، مشکلات و حقوق زنان، ایجاد ساحه سبز و پارک های تفریحی، جلوگیری از خشونت علیه زنان، افزایش قیمت مواد سوخت، اعمار بند شاه توت، جلوگیری از مواد مخدر، برداشتن موانع از سرک ها و کوچه ها، جلوگیری از جرایم و رسمی ساختن مساجد، با رئیس جمهور شریک ساختند.

رئیس جمهور غنی پس از استماع خواست ها و پیشنهادات سخنرانان، گفت که در کنار اصلاحات دیگر، در امنیت کابل تغییرات سراسری رونما خواهد شد و همچنان در پولیس ملی اصلاحات اساسی به میان می آید. ترس مردم از پولیس باید به باور مبدل گردد و کابل مصئون شود، چون بدون این کار این سرمایه بشری و طبیعی ضایع می گردد.

رئیس جمهور قضاوت جمعی مردم را بی پیشنه و تشخیص آنان را بجا خوانده، گفت که تشخیص شما نقشۀ راه من است. پیشنهادات و نظریات شما به برنامه و پلان مبدل می شود. بدون همکاری تان، مشکل ناامنی کابل و دیگر مشکلات حل نمی گردد.

رئیس جمهور کشور تصریح کرد که اقدامات مسئولین کابل کافی نمی باشد، آنان باید در شش ماه آینده مشکلات موجود را حل و رضایت مردم را به دست بیاورند.

رئیس جمهور کشور حمایت مردمی را در تغییر ساحات غیر پلانی به ساحات پلانی، ایجاد محیط مناسب و استملاک مهم خواند و گفت: در این بخش با ایجاد نظم و سیستم، عواید شهر کابل ده برابر افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور غنی گفت که باید زمینه استفاده از برق آفتابی فراهم گردد و به رئیس دافغانستان برشنا شرکت هدایت داد تا در مدت سه هفته مشکلات موجود در قسمت برق، به خصوص مشکلات در پرداخت صرفیۀ برق شهروندان، به صورت اساسی حل و مدیریت گردد.

ئیس جمهور خاطر نشان ساخت که هر شهروند باید مانند مصرف پول موبایل، از مصرف برق خویش نیز آگاهی داشته باشد. ارجحیت دادن به مقامات دولتی در قسمت برق، قابل قبول نمی باشد. وی افزود که مشکلات زنان ابعاد فرهنگی و پیچیده دارد و به منظور تشخیص و حل این مشکلات، با زنان در نشست های اختصاصی بحث خواهد شد.

رئیس جمهور غنی به رئیس معارف شهر کابل هدایت داد تا در مدت چهار هفته پلان منظمی را بخاطر جلوگیری از آزار و اذیت شاگردان به خصوص شاگردان اناث ترتیب کند، در غیر آن این ریاست لغو خواهد شد. وی افزود که فروشندگان مواد مخدر همانند تروریستان قاتل مردم هستند و در مقابل آنان اقدامات جدی صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور کشور به والی، شاروال و قوماندان امنیه کابل هدایت داد تا موانع را از سرک ها و کوچه های شهر کابل بردارند. وی افزود که دریای کابل مدیریت می گردد، ساحه شیردروازه به پارک ملی مبدل می شود و در ساحه سبز کابل تغییرات اساسی به میان می آید.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش، همکاری و حمایت مردم را در زمینه نشر اسامی غاصبین، ممنوع الخروج ساختن و معرفی آنان به لوی څارنوالی، مهم خواند و افزود که باشندگان کابل در شش ماه آینده باید حداقل شش پیشرفت اساسی را در نواحی شان، لمس کنند.