وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

استد یوم ورزشی کابل

 

ورزشگاه یا استدیوم، محلی است که معمولاً برای برگزاری آزاد مسابقات، کنسرت ها و  یا دیگربرنامه های نمایشی، ازآن استفاده می شود. ورزشگاه ها ازیک محوطه اصلی یا زمین بازی، که پیرامون آن محل‌های قراردارد که تماشاگران و یا بینندگان برنامه به طورایستاده یا نشسته قادرخواهند بود آن مراسم  را تماشا کنند.
استدیوم ورزشی کابل، به مثابه یک جایگاه تاریخی، تاریخ پراز فراز و نیشیبی را در طی سالیان متمادی پشت سر گذ اشته  و مراحل تکاملی خود را پیموده است  که ازاین جایگاه  نه تنها به منظور فعالیت های ورزشی استفاده صورت می گیرد، بلکه همواره محل همایش و نمایش جشن های ملی نیز بوده است .
درسال 1303 در زمان شاه امان الله خان، دو ورزشگاه بنا نهاده شد نخستین آن در ولسوالی پغمان به نام ورزشگاه دوره که نشانه ای از آن تا کنون نیز موجود است و ورزشگاه دومی غازی استدیوم بود که درابتدا این استدیوم به شکل یک زمین خالی بود، ساختمان و تعمیری درآن وجود نداشت که معمولا فعالیت های ورزشی به ویژه دربخش پهلوانی به شکل هفته وار درآن صورت میگرفت  تا اینکه درسال 1313 در زمان محمد ظاهرشاه، انجمن ورزشی ایجاد گردید بالاخره درسال 1315 افغانستان توانست عضویت خانواده ی بازی های جهانی را کسب کند. درسال 1335 آهسته آهسته دیوارهای غازی استدیوم  ساخته شد و یک تعداد دندانه ها به منظور نشستن تماشاگران در آن نیز ساخته شد و تا همین سال فعالیت های ورزشی درکمیته ملی المپیک صورت میگرفت. به قول فضل احمد فضلیار رئیس فنی و تخنیکی تربیت بدنی، درسال 1352 دردوران داوود خان یک سلسله تغییرات کلی درغازی استدیوم به وجود آمد و کار بازسازی آن آغاز شد. دندانه های آن از 8 دندانه به 19 دندانه ارتقاءیافت یک تعداد تاسیسات و دفاتر برای کارمندان آن نیزساخته شد. درسال 1358 کمیته المپیک ازتربیت بدنی جدا شد و برای تمام رشته های ورزشی، ورزشگاه های مستقل ساخته شد. دو میدان سرباز برای تمرینات ورزشی ورزشکاران و یک ورزشگاه و یک جمنازیوم ویژه ی بانوان ساخته شد .همین اکنون دراستدیوم ورزشی کابل 52 فدراسیون ورزشی فعال وجود دارد.

 

گل محمد  مدیر عمومی تشریفات غازی استدیوم  خاطرات خود را از این استدیوم چنین بیان می کند:   «من  شاگرد مکتب بودم که درروز اول جشن استقلال رسم گذشت معارف برگزارمی شد، پادشاه باخانواده خود دراین مراسم شرکت میکرد. متعلمین و محصلین از پیش روی شان به شکل رسم گذشت تیر می شدند. اولین مسابقه ای که درغازی استدیوم برگزارشد درسال 1941 مسابقه فوتبال بین کشورایران و افغانستان بود که نتیجه آن مساوی به پایان رسید.»
محمدعارف پیمان رئیس نشرات ریاست تربیت بدنی، اینگونه اظهارعقیده می کند: با توجه به شرایط کنونی و نظر به دلایلی که کارشناسان ورزشی دارند، این ورزشگاه درمقایسه با استدیوم های جهان یک ورزشگاه معیاری و مدرن نیست. در واقع میتوان گفت که غازی استدیوم صرف یک استدیوم ورزشی است و همچنان این استدیوم برای رفع مشکلات ورزشکاران که پاسخگوی نیازهای کنونی ورزشکاران باشد نیست،اما صرف نظراز این همه می توان گفت غازی استدیوم به مثابه ی اولین ورزشگاه که به مناسبت استرداداستقلال به نام غازی استدیوم نامگذاری شده ازنگاه قدامت تاریخی خود یک نام با مسما و یک جایگاه با ارزش وماندگار درتاریخ پرافتخارورزش درکشور ماست که قهرمانان افتخارآفرین ومدال آوران درا ین مکان رشد و پرورش یافته اند .