وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 3:30 ق-ظ
طلوع آفتاب 4:41 ق-ظ
اذان ظهر 1:00 ب-ظ
اذان عصر 4:50 ب-ظ
اذان مغرب 7:15 ب-ظ
اذان خفتن 8:45 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.09 افغانی
1 یورو 76.24 افغانی
1 درهم 19.33 افغانی
1 تومان 1.200 افغانی
1 کلدار 255 افغانی
1 هندی 820.50 افغانی

روزنامه های کابل

طرزالعمل تنظیم مجدد زمین و انکشاف مجدد شهری تصویب گردید

4 قوس 1396


در جلسۀ شورای اداری شاروالی کابل بعد از ظهر روز سه شنبه ممورخ 30 عقرب 1396 طرزالعمل تنظیم مجدد زمین و انکشاف مجدد شهری تصویب گردید.
این جلسه که تحت ریاست پوهنیار مسیح الله محبوب معین خدمات شهری و با حضور روسای مرکزی و نواحی تدویر یافته بود پیرامون موضوعات جداگانه و عرضه بهتر خدمات شهری و از جمله روی مواد طرزالعمل تنظیم مجدد زمین و انکشاف مجدد شهری که توسط این اداره تهیه گردیده است، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
معین خدمات شهری شاروالی کابل چگونگی کار کرد بخش های این اداره را مورد ارزیابی قرار داده روی تهیۀ طرزالعمل ها جهت تنظیم مدیریت بهترنظام شهری تمرکز نموده خاطرنشان ساخت که همه باید بیشتر از پیش در ساختن یک شهر پایدار و معیاری مطابق به پلان های تفصیلی از هیچ گونه سعی و تلاش دریغ نورزیم.
معین خدمات شهری بعد از استماع نظریات و پیشنهادات، در رابطه به چالش ها و مشکلات متعدد شهری چون جلوگیری از آلوده گی صوتی و دیگر مسایل راهکار های مشخص را به معرفی گرفته و به خاطر هماهنگی بخش های این اداره جهت عرضۀ بهتر خدمات شهری تاکید ورزید.
قابل ذکراست که طرزالعمل مذکور در 2 فصل و 35 ماده آماده گردیده است. در حال حاضر، کمتر از 30 فیصد ساحات شهر کابل پلانی و بیشتر از 70 فیصد ساحات آن به شکل غیر پلانی و خود سر انکشاف یافته است که ایجاب می نماید تا در مطابقت با ماستر پلان مطروحه و منظور شده برعلاوۀ پلان های تفصیلی، با روش های مختلف دیگری از قبیل زونینگ پلان، تنظیم مجدد زمین و انکشاف مجدد شهری و سایر میتودهای قبول شده و معیاری به شکل پلانی و مطابق نورم های شهرسازی رشد و انکشاف داده شود تا بتوانیم از اعمار ساختمان های خود سر و غیر مصئون در آن جلوگیری نماییم.
از جمله روش های موثر تطبیق پلان، روش تنظیم مجدد و انکشاف مجدد شهری بوده که طی ان با در نظرداشت ضروریات و نورم های شهری با اهالی ساحه مطلوبه تفاهم صورت گرفته و بعد از سهم گیری مردم (اخذ فیصدی معین زمین های شان به هدف ایجاد تاسیسات عام المنفعه شهری مانند سرک های معیاری، پارک ها و غیره) ساحه مجدداً تنظیم شده و اهالی در همان ساحه در محل قبلی و یا با تغییر موقعیت زمین جابجا می گردند. در حالاتی که پروسۀ تنظیم مجدد زمین موثر و یا قابل تطبیق نباشد و یا زمین های افراد و اشخاص کوچک بوده و بعد از سهم گیری مردم زمین باقی مانده شان مطابق نورم قابل ساختمان نباشد، چندین ساحۀ کوچک در همان محل و یا محل مناسب دیگر به شکل عمودی انکشاف میابد و اهالی همان ساحات کوچک در آن جابجا می گردند که روش اخیر بنام روش انکشاف مجدد شهری نامیده می شود.