وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 3:30 ق-ظ
طلوع آفتاب 4:41 ق-ظ
اذان ظهر 1:00 ب-ظ
اذان عصر 4:50 ب-ظ
اذان مغرب 7:15 ب-ظ
اذان خفتن 8:45 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.09 افغانی
1 یورو 76.24 افغانی
1 درهم 19.33 افغانی
1 تومان 1.200 افغانی
1 کلدار 255 افغانی
1 هندی 820.50 افغانی

روزنامه های کابل

چهارمین کنفرانس ملی شهری در کابل پایان یافت

4 قوس 1396


اعضای سکتور شهری نتایج برگزاری کنفرانس ملی شهری را مثبت ارزیابی کردند
چهارمین کنفرانس ملی شهری که برای سه روز در پوهنتون پولی تخیک کابل با سهم گیری و حمایت شاروالی کابل برگزار گردیده بود با بیانیه قانونپوه استاد محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری کشور عصر روز دوشنبه 29 عقرب 1396 در حالی که سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی و مسکن، محمد یوسف پشتون مشاور ارشد ریس جمهور در امور ساختمان و زیربناها، پوهنیارعبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل، شماری از اعضای شورای ملی، اعضای سکتور شهری، معینان، رؤسا و نمایندگان ادارات دولتی و غیر دولتی، و رسانه های جمعی حضور داشتند، پایان یافت.
نخست سید سعادت منصور نادری به نمایندگی از اعضای سکتور شهری به سخنرانی پرداخته، ضمن تشکری از جلالتمآب ریس جمهور کشور بخاطر حمایت قاطع شان در بخش توسعه سکتور شهری، در خصوص برگزاری و نتایج این کنفرانس ملی صحبت نمود. متعاقبا، ریس محترم پوهنتون پولی تخنیک کابل صحبت نموده این کنفرانس را در ارتقای ظرفیت محصلان کشور موثر خواند، و سپس آقای عبدالباقی پوپل معین شاروالی های اداره مستقل ارگان های محلی صحبت نموده و شاروالان موفق ولایات کشور را به معرفی گرفت (البته شاروالی کابل نظر به مستقل بودن آن جزء این پروسه نبوده است). متعاقبا، قانونپوه استاد محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری کشور به سخنرانی پرداخت که در ابتدا برگزاری موفقانه کنفرانس ملی شهری را به رهبری سکتور شهری تبریک گفته افزود: این کنفرانس دستاورد بزرگی برای سکتور شهری ما است، و مطمئن هستم در سه روز این کنفرانس بحث های علمی و همه جانبه صورت گرفته و برای مشکلات و چالش های شهری ما راه حل های علمی و عملی ارائه شده است.
معاون صاحب دوم ریاست جمهوری گفت: ما در شهرهای خود گاهی مواجه با مشکلاتی هستیم که ناشی از عدم هماهنگی و فقدان مدیریت واحد و هماهنگی لازم بین نهادهای سکتور شهری است که این خود موجب پراکندگی در تصمیم گیری ها و تداخل وظایف و تکرار برنامه ها و پروژه ها در سکتور شهری شده است. وزارت شهرسازی به عنوان نهاد رهبری کننده این سکتور باید توانمندی ایجاد هماهنگی بین نهادها و استفاده از همه فرصت ها و ظرفیت های موجود را در این سکتور ایجاد کند تا بتواند پالیسی ها، برنامه ها و حتی ماسترپلان ها و پروژه های کلان شهری را در همه عرصه ها با درایت و خردمندی مدیریت کند.
معاون دوم ریاست جمهوری تصریح کرد که فرهنگ شهروندی با تعصب و تبعیض سازگار نیست. شهرنشینی به ایل و تبار خاصی ارتباط ندارد و لازم است همه باهم در تعالی فرهنگ شهر نشینی و یکدیگر پذیری تلاش نماییم. امروزه شهروندی یک ضروت و یک نیاز اجتماعی است که باید همگی با مسئولیت پذیری و با یک احساس اجتماعی مشترک و با یک هویت ملی مشترک، ارزش ها و نورم های قانونی و فرهنگی آن را بپذیرند.
در اخیر، نویسندگان و مقالات علمی که در این کنفرانس ارایه گردیده بود به معرفی گرفته شد و بعد از آن، قطعنامه کنفرانس توسط آقای انجنیر محمد یوسف پشتون مشاور ارشد ریاست جمهوری در امور ساختمان و زیربناها قراات گردید.
قابل ذکراست که در این کنفرانس علاوه بر اشتراک اعضای سکتور شهری در مرکز و ولایات، و ارایۀ مقالات علمی و تحقیقی، نمایشگاهی نیز از داشته ها و کارهای انجام یافتۀ اعضای سکتور شهری و خصوصی در قالب فلم های مستند، پوسترها و تصاویر برگزار گردیده بود که شمار زیادی از هموطنان ما از آن بازدید بعمل آوردند.