د کابل د هوا وضعیت

الوتني

د كابل شرعي وختونه

د سهار آذان 5:32 ق-ظ
لمر راختل 6:58 ق-ظ
د ماسپښين آذان 12:30 ب-ظ
د مازديګر آذان 3:20 ب-ظ
د ماښام آذان 5:03 ب-ظ
د ماسختن اَذان 6:20 ب-ظ

د نن ورځي د اسعارو بيه

1 دالر 75.90 افغانی
1 یورو 81.80 افغانی
1 درهم 19.7667 افغانی
1 تومان 0.0017 افغانی
1 کلدار 0.2571 افغانی
1 هندی 0.8316 افغانی

د کابل ورځپاڼی

کابل پوهنتون

پوهنتون کابل به عنوان نخستین نهاد آموزشی عالی  در درازنای زمان و از بدوفعالیت خویش  تاکنون کادرهای ورزیده و مسلکی در رشته های مختلف تربیه و تقدیم جامعه کرده است. اینکه پوهنتون کابل در کدام سال و با کدام  پوهنحى‌ها به فعالیت آغاز کرد و کدام استادان به عنوان نخستین آموز گاران به آموزش کادرهای جوان پرداختند  خبرنگار پامیر در ین زمینه از استاد کبیر نظامی، استاد پوهنحى‌ زبان وادبیات که روزگار درازی است  در پوهنتون کابل مصروف آموزش  دانش آموزان اند، طالب معلومات کردیده که به گونه فشرده باهم میخوانیم:          
پوهنتون‌کابل در سال 1311 خورشیدی تأسیس گردید. اولین پوهنحى که به فعالیت آغاز کرد پوهنحى طبی کابل بود، در آن وقت دو استاد  به تدریس دانش آموزان آغاز کردند که یکی پروفیسور داکتر محمد قیس ملکزاده بود و دیگری امین الله طاهری  که تعداد شاگردان شان به شانزده تن میرسید. نخستین شاگردانی که در آن زمان از این پوهنحى فارغ شدندکه از شماری از آن‌ها نام میبرم:
محمد اسماعیل به حیث متخصص معالج امراض چشم ،عبدالرحمن محمودی  معالج امراض عقلی و عصبی، فقیر محمد بخشی متخصص داخله به جامعه تقدیم شدند و اولین رییس پوهنحى طب دوکتور محمد عثمان انوری بود که این ریاست را مدیریت می کرد.
بعدآ در سال 1317 پوهنحى حقوق وعلوم سیاسی، درسال 1321 پوهنحى علوم طبیعی، در سال 1323 پوهنحی ادبیات وعلوم بشری تأسیس گردید البته این پوهنحى‌ها در چوکات وزارت معارف فعالیت داشتند. اما در سال 1325پوهنتون‌کابل از چوکات وزارت معارف به حیث یک واحد جداگانه بنام تحصیلات عالی در کشوربه فعالیت خویش ادامه داد. بعداً در سال 1327 پوهنحى ادبیات و پوهنحى ساینس ایجادگردید که شاگردان اناث نیزدر رشته های زبان وادبیات و علوم آموزش را آغازکردند. در سال   1330 پوهنحى شرعیات، در سال 1335 پوهنحى زراعت وانجینیری، در سال 1340 پوهنحى وترنری یکی بعد دیگر تأسیس و به آموزش شاگردان در بخش‌های مربوط می پرداختند.
قابل ذکر است که در سال 1333 تربیه معلم نیز از تعلیمات عالی به پوهنتون کابل ملحق گردید و در سال 1336انستیتیوت عالی اقتصاد بوجودآمد که به تدریج  موسسات فرهنگی و مسلکی، دارالمعلین عالی، مدارس صنایع نفیسه و دارالعلوم عربیه درچوکات تحصیلات عالی  تاسیس شدند.
فعلاً پوهنتون‌کابل دارای پوهنحى‌های طب معالجوی، علوم و ساینس، ادبیات، حقوق وعلوم سیاسی، علوم اسلامی، مهندسی و انجنیری، اقتصاد، علوم اجتماعی، زراعت، ژورنالیزم، هنرهای زیبا، زمین شناسی، علوم کمپیوتر ساینس، روانشناسی و وترنری بوده که هر کدام ازین پوهنحى‌ها در بخش‌های مربوط، کادر های مسلکی را تقدیم جامعه مینمایند.
پوهنتون‌کابل که دارای شخصیت حقوقی است و نماینده‌گی آن را رییس پوهنتون به عهده دارد، از لحاظ اداری ومالی مستقل و زیر اثر وزارت تحصیلات عالی ومسلکی فعالیت مینماید.