وضعیت هوای کابل

لیست پرواز ها

اوقات شرعی کابل

اذان صبح 5:32 ق-ظ
طلوع آفتاب 6:58 ق-ظ
اذان ظهر 12:30 ب-ظ
اذان عصر 3:20 ب-ظ
اذان مغرب 5:03 ب-ظ
اذان خفتن 6:20 ب-ظ

نرخ اسعار امروز

1 دالر 71.23 افغانی
1 یورو 76.77 افغانی
1 درهم 19.43 افغانی
1 تومان 1.130 افغانی
1 کلدار 257.20 افغانی
1 هندی 812.50 افغانی

روزنامه های کابل

ریاست تنظیم مارکیت ها

 معرفی مختصر و تاریخچه: ریاست تنظیم مارکیت ها، با تغییر سیستم اقتصادی کشور به مقایسۀ پلان ریاست کنترول قیم عرض وجود نمود. 

هدف: هدف از ایجاد این ریاست ایجاد نظم، تطبیق و تحقق نورم ها، میثاق های مارکیت ها و تأسیسات شهری بازار می باشد. وظیفه ریاست تنظیم مارکیت ها قسمی که از نام آن هویدا است تنظیم مارکیت ها، ایجاد بازارهای روز، کنترول و مراقبت تمام بازارهای شهرکابل در چوکات قانون شاروالی‌کابل می باشد. 

تشکیلات: این ریاست با داشتن (49) نفر مامور تعداد (60) نفر اجیر وتعداد (13) نفر اجیر بالمقطع در بخش های کنترول از متخلفین اصناف شهر و تنظیم شهری توزیع جواز فعالیت بمنظور ساختن دیتابیس اصناف، جرایم متخلفین، کنترول از وزن بوری های آرد، برنج، پیش برامد دکاکین، پاکسازی پیاده روها، جمع آوری محصول خدمات شهری در دروازه های ورودی شهر کابل طبق لایحۀ منظور شده و تحویلی پول عواید به بانک حساب شاروالی کابل میباشد.

 وظایف و مسوولیت‌ها: تنظیم کنندۀ مارکیت های شهر، اصناف و تنظیم روابط اصناف با شاروالی‌کابل غرض عرضۀ خدمات شهری، اجتماعی و ترویج فرهنگ شهری در سطح شهر کابل مصروف فعالیت بوده و تحقق بخشندۀ محصول اخذ خدمات شهری نیز میباشد.

برای دریافت لایحه وظایف ریاست تنظیم مارکیتها اینجا کلیک کنید 


راهکار‌های جدید تنظیم مارکیت‌های شاورالی‌کابل در ایجاد نظم بازار‌ها

شهرکابل با درنظر داشت تراکم جمعیت دراین اواخر با چالش‌های فراوانِ روبرو بوده وهمین امر سبب شده است مسوولین مربوط، درپی اتخاذ راهکار‌های جدیدِ شوند تا مشکلات را از پیش رو بردارند. ریاست تنظیم مارکیت‌های شاروالی‌کابل، مسوولیت مشخصی دارد و آن کترول و نظارت مارکیت‌ها و بازار‌های پایتخت میباشد. ریاست تنظیم مارکیت‌ها از این رهگذرهمواره باچالش‌های روبروبوده است. زیرا مهارنمودن دستفروشان و کسبه کاران روی پیاده روها کاریست بس دشوار، اما انصافاً باید گفت که مسوولین مربوط با تلاش‌های پیگیر شان با وجود چالش‌های موجود توانسته اند کارهای در خوری توجه ای را انجام دهند. بدین ارتباط، سری زدیم به ریاست تنظیم مارکیت ها و پیرامون این موضوع، با اجمل روفی رییس تنظیم مارکیت‌های شاروالی کابل مصاحبه ای را انجام داده ایم که به توجه می رسانیم.

 

نخست پرسیدم، دیدگاه شما به حیث رییس تنظیم مارکیت‌ها در رابطه به شهر کابل چه است؟  

  ج- شهر کابل از جمله شهرهای است که تراکم نفوس در آن زیاد است و همیشه اجراآت در قسمت توسعه قبل از پلان بوده که این موضوع در قسمت آلودگی هوا، ازدحام جاده‌ها و بندش پیاده رو‌ها تاثیر مستقیم داشته است. در شهر کابل بیش از صدوپنجا هزار نفر فعالیت‌های اقتصادی کوچک (دست‌فروشی) را انجام می‌دهند، این گونه فعالیت‌ها از گذشته‌ها در شهر کابل موجود بوده اما اکنون به شکل پیش رفته و مغلق رشد نموده است. طی سال‌های متمادی مسوولان شاروالی‌کابل تلاش نموده اند تا بتوانند دست‌فروشان را مدیریت نمایند اما بنابر معضلات و مشکلات شهری نتوانسته اند که دست‌فروشان را از سطح شهر جمع نمایند. در این واخر، ریاست تنظیم مارکیت‌ها طرحی را تدوین نموده و عنوانی مقام شاروالی کابل ارسال نموده است که شاید راه حل مناسب برای مدیریت دست فروشان بوده باشد.

س – بعد از گماشته شدن به حیث رییس تنظیم مارکیت‌ها، با چه چالش های روبرو شده اید و راه حل را چگونه دریافته اید؟

ج- زمانیکه می‌خواهید کارِ در سطح اصلاح سازی انجام دهید، طبیعی است که با چالش‌های چون: برخورد شهروندان و مداخله افراد زورگو ربرو می شوید، البته هر چالشِ در زمان و مکان خودش راه حلی دارد. مشکل‌ وچالش‌ها درزمان ومکان مشخص خودش حل گردیده و پلان‌ها همیشه از جانب این اداره، به شکل درست آن تطبیق می‌گردد.

س - ازدحام دست‌فروشان و کراچی‌های سیار در نقاط مختلف شهر کابل به ویژه جاده عمومی چوک کوته سنگی، گولایی دواخانه، سرای شمالی و شمار دیگر از جاده‌ها به یک چالش بزرگ برای شهروندان کابل مبدل گردیده است، در رابطه به این مسآله چه اقدامی روی دست دارید؟ 

ج- نخست اینکه شماری زیادی ازشهروندان کابل دست فروشی می‌کنند، دوم ریاست تنظیم مارکیت‌ها به شکل روزمره در قسمت پاک‌کاری، پیاده رو‌ها، ساحه‌های سبز و جاده‌ها تلاش می‌کند و یا به طور کلی گفته می‌توانیم که ساحه‌های عام المنفعه رابر اساس پلان سالانه‌ی خویش پاک‌کاری نموده و دست‌فروشان را در خطوط مشخص تنظیم می‌کند. باید گفت که طرح چگونگی مدیریت دست‌فروشان تدوین گردیده و امورابتدایی آن مانند دیزاین نوع کراچی یا غرفه کوچک برای اصناف مختلف مانند: فست فود، لیلامی فروشی، لباس فروشی، ظروف فروشی و غیره دیزاین گردیده است. همچنان برای هرجاده نظر به وضعیت آن از ابعاد مختلف، مانند در نظر گرفتن نمای ساحه، یا ساختمان‌های تاریخی و غیره، دیزاین ترتیب گردیده است و در آینده‌های نزدیک، درنظراست مطابق ساحه‌های تثبیت شده‌ی احصائیه، دست فروشان جمع آوری و مطابق برنامه، شهرت شان درج دیتابیس و ساحه‌ی مشخصی برای شان تثبیت گردد.

س‌-بخاطر جلب رضایت شهروندان کابل، در قسمت تنظیم بازار‌ها و مارکیت‌های شهر، چه اجراآت را در نظر دارید؟

ج- دو مورد وجود دارد: یکی نظم بخشیدن به مارکیت‌های سکتور خصوصی که فعلاً فعالیت دارند، در این رابطه باید گفت که براساس پلان، همیشه در نواحی مختلف در صورتیکه دوکان‌ها و یامارکیت‌ها، پیش برآمدگی داشته باشند و باعث اذیت شهروندان گردند، آنها را تخریب نموده ایم و این عمل ادامه خواهد داشت. در قسمت تعدادی از مارکیت‌ها و سرای های که تا اکنون سطح آن خامه (بدون اسفالت یا قیر) بوده توصیه‌های عنوانی صاحبان آنها صادر گردیده تا پخته و یا جغل اندازی گردد که این موضوع تحت پیگیری است. در قسمت سیستم اطفائیه‌ی آن نیز کار‌های در همکاری با دفتر وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث جریان دارد که تا یک ماه دیگر تطبیق آن آغاز خواهد شد. بحث دوم ایجاد مارکیت ها است که در جریان سال مالی 1398 این ریاست در همکاری با همکاران بانک جهانی، سروی آنرا انجام داده است که قرار است چندین مارکیت در سطح شهر کابل برای خانم‌ها اعمار گردد و همچنان در نظر است جهت کاهش ازدحام در مندوی کابل وعرضه‌ی خدمات برای شهروندان، در آینده مارکیت‌های مکمل (کامپلکس) در پنج زون کابل ایجاد می‌گردد، تا شهروندان بتوانند مواد مورد نیاز شان را در اسرع وقت بدون کدام مشکل دریافت نمایند.

س‌-طی هفته‌ی قبل، نامه وارده‌ی یکی از شهروندان ما به نشریه پامیر مواصلت نمود که در آن از مشکلات جاده‌ی مقابل مسجد پل خشتی مبنی براینکه، این جاده توسط کراچی‌های سیار و دست‌فروشان، موانع بزرگی برای عابرین و وسایط نقلیه بوجود آورده است به نشر رسیده است، برای حل این مسآله چه راهکاری را ترجیح می‌دهید؟

ج- نخست باید گفت: دو هفته قبل، تمامی ساحه‌ی یاد شده از وجود دست فروشان و موانع بزرگ پاک کاری گردید. دوم بمنظور حل دایمی چالش ذکر شده، این ریاست در همکاری با ناحیه‌ی مربوطه، تلاش دارد تا جاه بدیلی برای دست‌فروشان ساح‌ه متذکره پیدا نماید تا ساحه برای همیشه بروی ترافیک باز باشد.

س‌-درشرایط کنونی اقتصاد بازار در کشور نافذ است و در نتیجه، شما نمی‌توانید کنترول بر قیمت ها داشته باشید، صرفاً کنترول شما بر کیفیت بازار است آیا این موضوع به نفع مردم ما است یا خیر؟

 

ج- باید گفت که موضوع  اقتصاد بازار و چگونگی موثریت آن بر شهروندان را باید متخصصین اقتصاد پاسخگو باشند. بازار آزاد در سایر کشور‌های که تطبیق شده، نتایج مثبت داشته است. عمده ترین دلیل همانا رقابت سالم و درست در مارکیت می‌باشد که باید رقابت، قیمت‌ و کیفیت را کنترول نماید. بازار آزاد در کشورِ مانند افغانستان تجربه جدیدی است و از دید من بازار آزاد به نفع مردم و شهروندان می‌باشد.       

  نبی الله نبیل